Στάδια ανάπτυξης λόγου και ομιλίας

2019-02-28

Η ομιλία και γενικότερα η επικοινωνία αποτελεί μέρος των διαπροσωπικών σχέσεων του ατόμου με το περιβάλλον του. Η επικοινωνία μέσω της ομιλίας είναι ένα κατεξοχήν ανθρώπινο χαρακτηριστικό. 

Το παιδί γεννιέται ως ομιλητής σ ένα κόσμο ομιλητών και μαθαίνει την γλώσσα επειδή η επικοινωνία βρίσκεται στην ανθρώπινη φύση του. Έχει δηλαδή την φυσική ετοιμότητα να δέχεται και να προσέχει φθογγολογικά σημάδια, να ερμηνεύει τη σημασία τους και να τα χρησιμοποιεί κατάλληλα στην επαφή του με τους άλλους. 

Πιο αναλυτικά θα αναφέρουμε τα γενικά στάδια ανάπτυξης της ομιλίας που είναι ίδια για όλα τα παιδια:

0-6 μηνών:

  • παράγει ήχους ευχαρίστησης
  • αντιδρά στους ήχους και γυρίζει το κεφάλι του
  • ανάλογα με τις ανάγκες του χρησιμοποιεί διαφορετικό κλάμα
  • αναγνωρίζει φωνές και γελάει όταν του μιλάνε
  • μιμείται ήχους
  • η φωνή του παρουσιάζει ποικιλία στην ηχηρότητα και τον τόνο
  • χρησιμοποιεί χειρονομίες για να υποδείξει αυτό που θέλει

7-12 μηνών

  • καταλαβαίνει το όχι και το ναι
  • ανταποκρίνεται στο όνομα του
  • μιμείται περισσότερους ήχους
  • εμφάνιση πρώτων λέξεων , βάβισμα
  • έντονα στοιχεία προσωδίας και επιτονισμού
  • ακούει όταν του μιλάνε
  • σιγά - σιγά αρχίζει να αλλάζει το βάβισμα και χρησιμοποιεί σκόπιμα την ομιλία
  • έχει εκφραστικό λεξιλόγιο 1-3 λέξεις
  • χρησιμοποιεί κυρίως ουσιαστικά
  • καταλαβαίνει τις απλές εντολές

13-18 μηνών:

  • η ομιλία του είναι σχεδόν ακατάληπτη
  • ηχολαλεί
  • ακολουθεί απλές εντολές
  • παράγει κάποια σύμφωνα
  • εκφραστικό λεξιλόγιο 3-25 λέξεις ή και περισσότερες
  • χρησιμοποιεί παράλληλα χειρονομίες και φώνηση

19-24 μηνών:

  • η ομιλία του γίνεται κατανοητή και αρχίζει να μοιάζει σταδιακά με την ομιλία των ενηλίκων
  • εκφραστικό λεξιλόγιο 50-100 λέξεις ή και περισσότερες
  • αντιληπτικό λεξιλόγιο πάνω από 300 λέξεις
  • αρχίζει να χρησιμοποιεί προτάσεις με ουσιαστικά και ρήματα
  • χρησιμοποιεί προσωπικές αντωνυμίες (εγώ, εσύ, αυτός)
  • απαντά στην ερώτηση <<τι είναι αυτό;>>
  • ακούει ιστορίες
  • ονομάζει πέντε μέρη του σώματος και κάποια οικεία αντικείμενα
  • καταλαβαίνει και ακολουθεί εντολές με δύο μέρη

2-3 ετών:

  • η ομιλία του είναι περισσότερο κατανοητή από τους ξένους
  • κατανοεί τις έννοιες όλα και πολλά
  • ζητά τα αντικείμενα με το όνομα τους
  • προσδιορίζει διάφορα μέρη του σώματος
  • εκφράζει την ανάγκη του να πάει τουαλέτα
  • απαντά σε απλές ερωτήσεις
  • ακούει ιστορίες και τραγούδια
  • χρησιμοποιεί προτάσεις με 3-4 λέξεις
  • κάνει ερωτήσεις χρησιμοποιώντας 2 λέξεις
  • αντιλαμβάνεται 500-900 λέξεις
  • εκφραστικό λεξιλόγιο 50-250 λέξεις ή περισσότερες
  • μιλάει δυνατά
  • κάνει γραμματικά και συντακτικά λάθη
  • παραλείπει ή αντικαθιστά κάποια φωνήματα όταν μιλάει

3-4 χρονών :

  • ακολουθεί σύνθετες εντολές (2-3 μέρη)
  • καταλαβαίνει αντίθετες έννοιες
  • απαντά και κάνει απλές ερωτήσεις
  • εκφράζει συναισθήματα
  • χρησιμοποιεί προτάσεις με 4-6 λέξεις
  • καταλαβαίνει 1200 - 2000 λέξεις
  • εκφραστικό λεξιλόγιο 800 -1500 λέξεις
  • καταληπτότητα ομιλίας 80%
  • βελτιώνει τα συντακτικά και γραμματικά λέθη
  • ψιθυρίζει
  • χρησιμοποιεί σωστά τον πληθυντικό αριθμό, αντωνυμίες, χρόνους ρημάτων
  • αντιλαμβάνεται τις έννοιες παρελθόν και μέλλον
  • συμμετέχει σε συζητήσεις

4-5 χρονών:

  • καταλαβαίνει τους αριθμούς μέχρι το 3
  • αναγνωρίζει μέχρι 3 βασικά χρώματα
  • καταλαβαίνει τις έννοιες του χώρου
  • καταλαβαίνει πάνω από 2800 λέξεις
  • εκφραστικό λεξιλόγιο 900 - 2000 λέξεις
  • χρησιμοποιεί σύνθετες προτάσεις 4 -8 λέξεις
  • σωστή χρήση γραμματικής
  • ακούει μια ιστορία και απαντά σε ερωτήσεις
  • περιγράφει την μέρα του στο σχολείο
  • αναμεταδίδει ακριβώς μια ιστορία
  • δίνει σύνθετες απαντήσεις
  • γνωρίζει την χρήση αντικειμένων

5-6 χρόνων:

  • γνωρίζει και ονομάζει 6 χρώματα
  • ονομάζει 3 σχήματα
  • καταλαβαίνει περίπου 12000λέξεις
  • αυξάνει συνεχώς το λεξιλόγιο του
  • συμμετέχει σε διαλόγους
  • μετράει αυτοματοποιημένα μέχρι το 30.
  • συμμετέχει σε ομαδικά παιχνίδια και ακολουθεί τις οδηγίες
  • εκτελεί σύνθετες εντολές με 3 μέρη
  • ονομάζει τις μέρες της εβδομάδας
  • χρησιμοποιεί κλίσεις και χρόνους ρημάτων (αόριστος, μέλλοντας)
  • αντικαθιστά ελάχιστα φωνήματα
  • γραμματικά πλήρης πρόταση
  • επικοινωνεί εύκολα με ενήλικες


ΠΗΓΗ: https://www.ikidcenters.com

© 2019 ΚΕΝΤΡΟ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ ΣΑΡΡΗ ΙΩΑΝΝΑ, ΓΡΑΜΜΟΥ 16 ΚΑΣΤΟΡΙΑ
Υλοποιήθηκε από τη Webnode
Δημιουργήστε δωρεάν ιστοσελίδα! Αυτή η ιστοσελίδα δημιουργήθηκε με τη Webnode. Δημιουργήστε τη δική σας δωρεάν σήμερα! Ξεκινήστε